Delen
twitter_black.svg facebook_black.svg linkedin_black.svg

Maak kennis met Timon Rammeloo

Inwoners van K&Z

Maak kennis met Timon Rammeloo

Een interview met Timon Rammeloo: Een buurtbewoner, Romein bij Archeon en freelance vacatureschrijver en recruitmentadvieur.

Mei 2024, Kerk en Zanen, Alphen aan den Rijn

Kun je iets vertellen over jezelf?

"Ik ben 37 jaar oud en geboren in de Horstenbuurt. Al bijna 30 jaar woon ik in verschillende delen van Kerk en Zanen, zoals de Zuidpoolsingel, Portugalstraat, Italiëstraat en de Zuiderkeerkring. Sinds 2019 woon ik samen met mijn vrouw en zoontje dichtbij het Archeon.”

Hobby's?

“Mijn grootste hobby is de Romeinse oudheid. Die interesse en passie is begonnen toen ik 7 jaar oud was. Zogenaamde ‘buren van Archeon’ kregen toen gratis een jaarabonnement, waar ik enorm veel gebruik van heb gemaakt. Deze periode heeft zeker bijgedragen aan mijn fascinatie voor de (levende) geschiedenis en de Romeinse tijd in het bijzonder.

Toen ik 16 was, werkte ik zelfs een seizoen in het Archeon als kassamedewerker en in de winkel. Sinds vorig jaar ben ik vrijwilliger bij het Archeon, waar ik als Romeinse legionair acteer en mensen vertel over hoe het was rond 150 na Christus in deze streek.

De grootste grap is misschien wel dat ik nog nooit in Rome ben geweest. Maar dat staat zeker nog op mijn lijstje!”

 

Wat voor werk doe je?

"Ik werk als Adviseur Recruitment bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Daarnaast ben ik freelance vacature schrijver en help en adviseer ik bedrijven met het optimaliseren van hun recruitmentproces en -activiteiten.”

Hoe heb je de wijk zien veranderen sinds je hier woont?

"Ik heb de wijk zien groeien en ontwikkelen. Toen ik hier kwam wonen, was de Zuiderkeerkring net in aanbouw en de Atlas was er ook nog niet. Het is erg leuk om te zien hoe de wijk is gegroeid en zich heeft ontwikkeld tot een levendige en gezellige buurt."

Welke voorzieningen in de wijk waardeer je het meest en waarom?

"Ik waardeer vooral de wal en het klimaatbos om te wandelen. Het Archeon is natuurlijk ook een grote favoriet van mij, zowel vanwege mijn persoonlijke interesse als vanwege de activiteiten die ze organiseren. Een groot voordeel voor ons is de uitvalsweg: binnen een minuut ben je op de N11, wat heel handig is."

Wat denk je dat er verbeterd kan worden aan de wijk?

"De parkeerplaatsen bij Winkelcentrum de Atlas kunnen beter. Het is vaak moeilijk om een plek te vinden waar je auto ook nog in past. De parkeerplekken daar zijn erg krap. Meer parkeerruimte zou het winkelgemak aanzienlijk verbeteren. Daarnaast is alle retail in en rondom de Atlas, maar verder heb je nagenoeg niets. Dat is erg jammer."

Wat is jouw tip om te ontdekken of te doen in Kerk en Zanen?

"De Vereniging Vrienden van Archeon is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis. Fietsen of wandelen over het Rietveldse pad, Weteringpad, in het Spookverlaat of Bedelaarsbos. Er is grappig genoeg veel natuur en rust in onze directe omgeving waar je je misschien niet altijd bewust van bent.”

Wat is volgens jou het meest unieke aan deze woonwijk vergeleken met andere wijken?

"Je vindt in de wijk vooral jonge gezinnen en dat maakt het leuk en levendig. Alle basisvoorzieningen zijn binnen handbereik, het station is lekker dichtbij en als je wil ben je in no time op het dorp."

Hoe is het idee ontstaan om vacatures te (her)schrijven en dit aan te bieden als dienst?

"Tijdens mijn werk als recruiter heb ik al duizenden vacatures en sollicitaties voorbij zien komen. Ik merkte dat veel bedrijven moeite hebben met het schrijven van een vacatureteksten die de juiste mensen aanspreekt. Ik dacht: als je 20 sollicitanten hebt en je moet er 19 afwijzen, gaat er ergens iets mis. Daar zijn bij veel bedrijven nog enorme winsten te behalen.

Vaak besteden bedrijven wel aandacht aan marketing, maar vergeten ze het belang van een goede vacaturetekst. Ik geloof dat het de eerste stap is om de juiste kandidaten te vinden. Een goed geschreven vacature kan het verschil maken tussen het aantrekken van topkandidaten of juist helemaal niemand. Het proces eromheen moet dan natuurlijk ook kloppen.

Wist je trouwens dat het een bedrijf gemiddeld tussen de 6% en 213% van het brutojaarsalaris kost als een werknemer stopt binnen de proeftijd of na een paar maanden weggaat? Stel dat je het hebt over een salaris van € 50.000,- dan hebben we het over een verlies tussen de € 3.000,- en € 106.500,- euro. Afhankelijk van de impact van de functie op het bedrijfsproces natuurlijk.

Voor wie is jouw dienst relevant en waarom?

"Voor alle bedrijven die exclusief durven te zijn en op durven te vallen. Juist in deze krappe arbeidsmarkt moet je met iets unieks naar voren komen dat past bij je bedrijf. Een duidelijke focus in de vacaturetekst is daarin essentieel. Als je op alles focust in je vacature, focus je op niets."

Hoe meet je de resultaten van je werk?

"Ik meet de resultaten door feedback van mijn klanten en de feedback van sollicitanten. Veel sollicitanten geven aan dat ze door de vacaturetekst getriggerd zijn om te solliciteren. Daarnaast kijk ik naar de kwaliteit van de sollicitanten die reageren op de vacature. Zo zie ik dat goede vacatureteksten leiden tot betere sollicitaties en uiteindelijk tot betere matches tussen werkgevers en werknemers. Zolang je maar het eerlijke verhaal vertelt en jezelf niet anders voordoet als bedrijf."

Wat is jouw nummer één tip bij het maken van een vacature en zoeken van de juiste kandidaten?

"Mensen lezen niet meer, maar scannen. Zorg dus dat je snel duidelijk maakt wat uniek is aan de functie en gebruik een paar opsommingen. Niet alles wat bij een functie hoort hoeft in een vacaturetekst, dus schrijf niet 15 bulletpoints. Het moet een wervende tekst zijn die de juiste kandidaten aanspreekt en hen motiveert om te solliciteren. Daarnaast stel ik altijd de vraag aan mijn klanten: 'Hoeveel kost het jou als de vacature niet wordt vervuld met de juiste kandidaat?' Dit zet hen aan het denken over het belang van een goede vacaturetekst."

Zijn er doelen die je hoopt te bereiken in 2024?

"In 2024 wil ik graag meer lokale ondernemers helpen met het schrijven van vacatures en het geven van recruitmentadviezen. Ik geloof dat lokale bedrijven vaak mooie verhalen te vertellen hebben en door hen te helpen hoop ik bij te mogen dragen aan hun succes en groei."

Tot slot, wat zou je nog meer willen delen met de inwoners van de woonwijk?


"Wees lief voor elkaar. Dat maakt het wonen hier nóg aangenamer."

 

Meer weten over Timon? Voeg hem toe op LinkedIn waar hij actief op is. Meer informatie over zijn freelance diensten vind je op zijn bedrijfspagina